Od grudnia nie pojedziemy już bezpośrednim pociągiem regionalnym z Chojnic do Krzyża. Wraz z przejęciem obsługi odcinka Piła – Krzyż przez Koleje Wielkopolskie dotychczasowa międzywojewódzka relacja zostanie podzielona. Wielkopolski zakład Polregio nie będzie też dzierżawił od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego jednostek spalinowych.
W zeszłym tygodniu zapowiedzieliśmy na naszych łamach
przejęcie przewozów na wielkopolskim odcinku linii 203 przez wojewódzką spółkę Koleje Wielkopolskie. W grudniu tego roku, wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, pomiędzy Piłą a Krzyżem przestaną kursować pociągi Polregio. Znamy już nieco więcej szczegółów dotyczących planowanej przez samorząd oferty.
Długa relacja międzywojewódzka zostanie podzielona
Z rozkładu znikną istniejące obecnie kursy międzywojewódzkie z Krzyża do leżących w województwie pomorskim Chojnic. – W rocznym rozkładzie jazdy 2025/2026 spółce Polregio zlecona została realizacja połączeń relacji Piła Główna – Chojnice – Piła Główna – mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. Na pilskiej stacji pasażerowie będą musieli więc przesiąść się pomiędzy pociągami dwóch różnych operatorów. Nie spowoduje to co do zasady wzrostu kosztów podróży, bo KW honorują bilety wydane na przejazd w taryfie Regio spółki Polregio.
Polregio ma obsługiwać kursy z Piły do Chojnic taborem własnym lub wynajętym przez samego przewoźnika. – Ostateczny kształt oferty na odcinku Piła – Chojnice jest w trakcie ustaleń z operatorem oraz województwem pomorskim – zastrzega nasz rozmówca. Wszystko wskazuje jednak na to, że na skróconej międzywojewódzkiej trasie nie zobaczymy już taboru należącego do UMWW.
Trzy RegioTrampy trafią do KW
Polregio zachowa także przewozy na większości innych tras międzyregionalnych obsługiwanych trakcją spalinową, które przebiegają częściowo przez teren województwa wielkopolskiego. O ile
KW rozpoczną realizację kursów na szlaku z Leszna do Głogowa, pociągi kategorii Regio wciąż będą jeździć z Krzyża do Gorzowa Wielkopolskiego i Kostrzyna. – Organizatorem przewozów jest tam województwo lubuskie – wskazuje przy tym przedstawiciel UMWW. Między Piłą a Wałczem, Stargardem i Szczecinem bez zmian zobaczymy natomiast tabor należący do marszałka zachodniopomorskiego.
Ogólnopolski operator nie będzie więc obsługiwać ani jednej trasy niezelektryfikowanej pojazdami pozostającymi własnością samorządu województwa wielkopolskiego. Ten planuje wobec tego zakończyć ich dzierżawę przedsiębiorstwu. – Wraz z przejęciem obsługi połączeń na linii komunikacyjnej Krzyż – Piła Główna spółce Koleje Wielkopolskie zostaną wydzierżawione wszystkie pojazdy dzierżawione obecnie przez Polregio – zapowiada Wojciech Janczyk. Mowa tu o trzech egzemplarzach serii SA108 (RegioTramp produkcji ZNTK Poznań) o numerach inwentarzowych 004, 005 i 008. Prawdopodobne jest ich dalsze użytkowanie na tym samym odcinku, ale już w barwach KW.